أَوَلَمْ يرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيءٍ حَي أَفَلَا يؤْمِنُونَ(الأنبياء/30)
آيا کافران نديدند که آسمانها و زمين به هم پيوسته بودند، و ما آنها را از يکديگر باز کرديم؛ و هر چيز زنده‌اي را از آب قرار داديم؟! آيا ايمان نمي‌آورند؟!

 

در این ایه از نشانه خدا در جهان هستی سخن گفته می شود . "‌رتق و فتق " به معنای پیوستگی و جدایی است و در خصوص اینکه منظور از پیوستگی زمین در این آیه  چیست مفسرین نظریات متعددی دارند سه نظر بیان می شود :

 

1- پیوستگی اسمان ها و زمین اشاره به آغاز خلقت دارد که جهان هستی به صورت توده عظیمی پر ازآتش و بخار سوزان بوده است که همچنان در حال گسترش و باز شدن است .

 

2- منظور از پیوستگی زمین یکنواخت بودن مواد جهان است . که به مرور زمان این مواد از هم جدا شدند و انواع مختلف موجودات بوجود آمدند .

 

3- منظور از بهم پیوستگی زمین ان است که در اغاز خلقت از اسمان باران نمی بارید و در زمین هم گیاهی سبز نمی شد و کاملا خشک بود خداوند از آسمان باران نازل کرد و از زمین انواع گیاهان را رویاند .

 

وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيءٍ حَي أَفَلَا يؤْمِنُونَ . در خصوص حیات تمام موجودات از اب دو تفسیر وجود دارد :

 

1- حیات تمام موجودات زنده به آب بستگی دارد ابی که مبدا ان اب باران یا ابی است که از زمین جوشیده است . آفرینش انسان هم که از خاک بوده است در واقع از گل بوده است که خداوند می فرماید ما انسان را از طین افریدیم .

 

2- قسمت عمده بدن انسان و بلکه بسیاری از حیوانات را آب تشکیل می دهد در خصوص انسان گفتند حدود هفتاد درصد بدن انسان را اب تشکیل داده است .

 

در حدیثی از امام صادی علیه السلام شخصی از ایشان می پرسد اب چه طعمی دارد ؟ حضرت می فرمایند : به منظور یاد گرفتن سوال کن نه به منظور  بهانه جویی .

حضرت فرمودند طعم اب ، طعم حیات و زندگی است و قال الله سبحانه و تعالی "  وجعلنا من الماء کل شی حی "  و خدا فرمود ما هر موجودی را از آب افریدیم.

 

وَجَعَلْنَا فِي الْأَرْضِ رَوَاسِي أَنْ تَمِيدَ بِهِمْ وَجَعَلْنَا فِيهَا فِجَاجًا سُبُلًا لَعَلَّهُمْ يهْتَدُونَ(الأنبياء/31)
و در زمين، کوه‌هاي ثابت و پابرجايي قرار داديم، مبادا آنها را بلرزاند! و در آن، دره‌ها و راه‌هايي قرار داديم تا هدايت شوند!

این ایه هم به یکی دیگر از نشانه های عظمت و قدرت خداوند اشاره دارد : کوه ها همانند گرهی کره زمین را در بر گرفتند .

 

وَجَعَلْنَا السَّمَاءَ سَقْفًا مَحْفُوظًا وَهُمْ عَنْ آياتِهَا مُعْرِضُونَ(الأنبياء/32)
و آسمان را سقف محفوظي قرار داديم؛ ولي آنها از آيات آن روي‌گردانند.

کوهها از سمت پایین ایمنی را بر قرار می کنند واز سمت بالا آسمان را قرار دادیم . آسمان در قران بسیار امده است و غالب به معنای " سما " است .جو زمین اگر نبود زندگی شکل نمی گرفت دارای اشعه های سوزان می باشد .  که در قران از ان تعبیر به " سقف  " نموده  است .

 

وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ ﴿۳۳﴾

و اوست آن كسى كه شب و روز و خورشيد و ماه را پديد آورده است هر كدام از اين دو در مدارى [معين] شناورند.

"  کل فی فلک یسبحون "  دو تفسیر دارد : 

۱-  یعنی هر کدام هدفی دارند و به سوی ان هدف در حرکت هستند.

2- هر یک از ستارگان و خورشید در مداری دارای. حرکت می باشند .

۹۱/۱/۵ شنبه


 

نوشته شده توسط آل یاسین در شنبه پنجم فروردین 1391 ساعت 23:58 موضوع تفسیر قرآن | لینک ثابت